10 tips voor meer tijd (deel 2)

17 november 2016

Twee weken geleden publiceerde ik de eerste 5 van 10 tips om meer tijd te creëren in je werkweek. Heb je al een of meerdere tips toegepast en pluk je daar nu al de vruchten? Fantastisch! Zat er niks voor je tussen of wil je nog meer tips over het effectief gebruiken van je tijd? Lees dan snel verder….

Tip # 6 Plan belangrijke taken eerst

Plan wekelijks belangrijke taken in en vul de vrije ruimtes met urgente zaken die dagelijks voorbijkomen. Vergelijk je week met een vaas die je moet vullen met stenen en zand. Je hebt een beperkte ruimte voor een bepaalde hoeveelheid vulling. Vul je de vaas eerst met stenen, dan past daar nog heel veel zand tussen, maar andersom gaat dat niet lukken.

Tip # 7 Zorg voor voldoende energie

Als projectleider heb je het druk en schiet gezond eten en voldoende te bewegen en ontspanning er gemakkelijk bij in. Je hebt simpelweg geen tijd voor dit soort dingen. Maar is dat een goede keuze? Als je niet investeert in je gezondheid, ben je minder productief en loop je de kans om ziek te worden.

Tip # 8 Laat de techniek voor je werken

Veel mensen werken met Outlook en dat is handig, want dan kun de techniek op veel manieren voor je laten werken. Dat ik hou van techniek gaan de laatste 4 tips over strategieën die je direct kunt toepassen.

Start Outlook in je agenda en niet in je mailbox!

Start Outlook op in je agenda. Voer eerst de taken uit die je gepland hebt en kijk daarna pas in je mailbox. De mailtjes die je in een flits ziet, zitten direct in je hoofd en leiden je af van de werkzaamheden die je gepland hebt.

Tip # 9 Filter je emails

Maak gebruik van regels en filters. Selecteer berichten, bijvoorbeeld nieuwsbrieven, die je automatisch naar een speciale map verplaatst. Zo kom je niet in de verleiding om ze toch even snel te lezen en hou je focus op je geplande werkzaamheden.

Tip # 10 Maak het wat het is

In de basis heeft een email vier doelen. Het betreft een afspraak, een taak, een nieuw contact of een notities. Maak de email tot wat het is en handel hem effectief en efficiënt af.

Tip # 10.1 Link om te vinden

Soms zoek je je helemaal suf naar een email of een bestand. En dat komt altijd op een ongelukkig moment, namelijk wanneer je haast hebt. Voorkom dit soort stress door emails, berichten en contacten met elkaar te linken. Zo vind je ze makkelijk terug.


​Je hebt al deze tips gelezen, dus waarschijnlijk heb je een tijdprobleem. Het implementeren van 1 van deze tips zal je helpen om meer effectiever met je tijd om te gaan. Wees je er bewust van dat het aanleren van een nieuwe gewoonte 90 dagen de tijd kost. Hou vol en geef niet op!

Ik ben benieuwd of jullie iets aan deze tips hebben. Je kunt het met me delen door te reageren in de ruimte onder dit artikel. Voel je ook vrij om vragen te stellen en DEEL deze tips dan met anderen!

Heb ik je interesse gewekt en wil je meer weten over mijn werkzaamheden? Ga dan naar de website www.bouwzorgfryslan.nl en download mijn E-book of neem telefonisch contact op via telefoonnummer 06 47 28 66 76.

Met vriendelijke groet,
Helena Spits

P.s. Stephen Covey is voor mij een grote inspiratiebron. Mijn time management baseer ik op de principes die in het boek Time management worden beschreven en vul ik aan met andere praktische tools.